1.- Molt bon dia a tothom, avui amb el record d'haver passat ahir una molt bona estona a la taula rodona sobre "fotografia i jazz", a la Casa Elizalde, espai on l'amic Sergio Sabini hi te una magnífica exposició de magnífiques fotos on el motiu principal són les mans dels músics sobre els seus instruments, músics entre els quals alguns que hi van venir com el Miguel Fernández , Jordi Pallarés i potser algun més, tot i que crec que no. Força públic que va gaudir d'allò més amb l'exposició, el debat posterior i la copeta de cava. Un debat (taula rodona-rectangular) on els ponents van fer la seva professional aportació començant pel mateix Sergio, el qual ens va fer un resum de com havia concebut la seva exposició, el nombre de músics i instruments i el perquè de tot plegat. La "taula rodona" va començar amb l'aportació de la Claudia Giannetti, tota una especialista, investigadora i comissària de més de 130 exposicions, (http://www.artmetamedia.net), la qual ens va llegir un magnífic text escrit per a la ocasió on relacionà el fet de la interpretació de la música amb el fet de l'escriptura, a més a més d'explicar-nos la seva visió del fet d'expressar (quelcom relacionat amb el fet de prémer, crec que va dir). Tota una autèntica ponència d'una Doctora en Història de l'Art. El següent en exposar la seva impressió va ser en Pepe Font de Mora, un altre mestre d'això de fotografiar, coordinador o director de la Fundació Foto Colectania (http://www.colectania.es), el qual es va interessar en el fet del perquè en Sergio fotografiava el Jazz, tot i que no només fa aquestes fotografies. Aquest, va fer referència a la magnífica? fotografia de Dexter Gordon feta pel Herman Leonard, tot i posant-la com a referència, o quasi.
![](https://scontent-mad1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/12190874_10204143612665220_2566209528769157706_n.jpg?oh=20d2d0b4d5928cfdd13ec037ebd1847b&oe=56C4F391)
2.- Albert Bover & Horacio Fumero...al Jamboree....
En Pere Pons, Joma i jo mateix vam tirar avall de cap al metro (parlàvem d'anar-hi tot i fent un passeig) després d'haver xerrat una estoneta amb en Pepe Font de Mora, el qual es va interessar per les activitats jazzístiques radiofòniques d'en Pere, moment en el qual vaig pensar que havia de saber que es feien més programes de ràdio de jazz. Una estona de metro parlant de com havia anat tot i com la Claudia havia derivat el debat cap a l'artífex de l'exposició, després d'esplaiar-nos en mil-i-un conceptes. Havíem de tornar a port. Al Jamboree ja t'hi trobes bé d'entrada, en només veure l'Òscar de Pombo i la seva simpatia i celeritat, el somriure de galta a galta i donant-te la benvinguda, ja et dius a tu mateix.....ja som a casa. L'Albert va aparèixer ben aviat tot i saludant-nos força content i comentant lo bé què havia anat el passe anterior. Comentaris amb en Joma de com ell feia els dibuixos i com l'instant, que a vegades ens sembla únic, sovint es torna a repetir. Eps, el que es repeteix és la postura del músic, donat què solen posar-s'hi sempre d'una determinada manera. Cada músic "abraça" el seu instrument de la seva manera, i aquesta es repeteix en d'altres moments, on en Joma pot tornar-hi per acabar-lo de dibuixar. Després de parlar amb en Pere de com els mitjans audiovisuals públics d'aquest el nostre petit país es basen més en el fet de la "publicitat" i no pas amb el de la "cultura", vam anar a gaudir dels magnífics sons que feia alguns minuts que ja sonaven.
Només asseure't i gaudir amb la nítida i clara sonoritat de piano i contrabaix, va ser el mateix. Un duo que celebrava 20 anys d'un concert enregistrat a Andorra en el marc del seu Festival de Jazz i on en Pere hi va ser com a periodista d'un mitjà gràfic. Un concert que s'estava enregistrant en directe, gràcies a la producció d'en Jordi Pujol Baulenas i que veurà la llum físicament d'aquí 6 mesos, paraula d'Horacio tot just abans de començar. Si el primer passe va estar bé (vol dir ple?), paraula d'Albert, en aquest segon hi va haver tres quarts d'entrada, poc per la grandària de dos dels millors músics en els seus instruments, per no dir els millors ,que mai s'ha de dir. A la delicadesa de la proposta de piano i contrabaix s'hi va afegir la bona selecció de temes escollits per a la ocasió. Temes que molt probablement van ser els mateixos del primer passe, que per això s'estava enregistrant un disc, poca broma, i s'haurà d'escollir el millor material. Jo ja els hi diria que posessin els temes d'aquest segon passe perquè van ser preciosos. Des dels estàndards fins als temes de l'Horacio, tots amb títols d'ocells, la música desenvolupada va ser de gran volada. Escoltar a l'Horacio al contrabaix equival a escoltar totes les notes al seu lloc, ni una mica amunt, ni una mica avall. Afinació perfecte com pocs poden fer, aquest és el fet. De l'Albert no fa falta dir gaires coses, i si ho fem serà per dir que és un dels mestres de les 88 tecles. Mestre de molts i llum a seguir per tots, entre els quals qui ho va fer en el seu moment i ara comparteix escenari amb qui va ser el seu mestre, en Marco Mezquida. Una actuació que també m'hauria agradat enregistrar per poder-vos parlar més de tota la música escoltada. Sembla ser que recordem més les vivències i situacions visuals que la pròpia música. Al menys això em passa a mi. Potser em faig vell. Gran ja ho soc, vell, mai, què collons. Les fotos quan vagi bé el Facebook.
Miquel Tuset i Mallol.