Una altra WTF per a la història, histèria? Em va semblar escoltar
aquestes paraules per obra i gràcia de l'Aurelio Santos. Un titular podria
ser... des de la pau rítmica de les bossa-noves fins l'esclat del free! Va ser
així mateix com us ho dic. El trio inicial format per JEFFERSON OTTO, RODRIGO
BALDUINO y JOAO OLIVEIRA, ens va oferir una primera part on les noves
bossa-noves, versions va dir ell, van tenir un públic atent escoltant la
novetat, si considerem que normalment ens trobem Jazz. Van tocar temes desconeguts
per la majoria de gent, temes actuals amb una frescor inusitada.
El Jefferson va
resultar ser un molt bon cantant i millor bateria. La seva veu i seriositat a
l'escenari, van anar lligades amb un control total dels difícils ritmes brasilers. Va presentar al grup, va
parlar tranquil i segur, sempre amb un somriure natural i va estar distes i
amable. Els companys que el van acompanyar, el Rodrigo i Joao Oliveira, van
estar en tot moment a la seva alçada. Cal destacar els solos que va fer el Joao
a la guitarra, per ràpids i ben executats, i la pulsió rítmica del Rodrigo amb
el seu baix elèctric. Van fer la broma que s’haurien de dir “The Afonicous
Band”, ja que semblava que estaven tots prou afònics. Entremig, varen convidar
a una jove brasilera de pell enfosquida, la Lidia Lucas, “Negra” Lucas? va
fer-se dir ella mateixa, molt simpàtica i riallera, la qual va canviar una mica
les estructures melòdiques i rítmiques. Vàrem entrar al món de la
Samba, més alegre i divertida que les Bossa-noves, un pel melancòliques, on
ella es va deixar anar literalment, tant en l’aspecte musical com en el rítmic,
ballant de manera desimbolta. Va ser una alenada d’aire fresc aplaudit per tots
els presents i que va deixar pas a més temes en clau bossa.
Recordo el que van
fer de Baden Powell d’un recital a París, on de la Suite de tres moviments,
l’Otto va decidir agafar-ne el del mig, que va resultar preciós.
Jefferson Otto by Josep Tomàs |
Lidia Lucas by Josep Tomàs |
Després d’aquest primer passe, l’Aurelio Santos ens va fer-los aplaudir
fins aconseguir que fessin un altre tema, que també va ser molt interessant. Un
tema del Joao Oliveira que va ser qui el va cantar i interpretar la mar de bé.
També ara, mentre els companys remenaven les guitarres, el Jefferson Otto, ens
va deixar bocabadats mentre tocava la seva bateria, que incloïa una timbala per
aconseguir aquells sons més brasilers. Després d’aquest tema i més d’1 hora de
bona música, va començar la Jam Session de la mà del seu Regidor, l’Aurelio
Santos.
Demanar forts i més forts aplaudiments per els músics és una de les
seves tasques, auto-imposades, i de la qual en treu un elevat rendiment.
Finalment, tothom aplaudeix una bona estona, i aquesta vegada també vam
aplaudir a tot el grup de l’Estudi Puche, amb la seva directora al capdavant,
la Carme Puche, i amb tots els seus companys i companyes al darrera de les
màquines de vídeo i àudio.
l'Aurelio va convidar a l’escenari a una dona menuda però molt simpàtica, la italiana Iris, de Gènova però que també
havia viscut a Sicília i que va dir que
sempre venia a Barcelona per les Festes de la Mercè, i que li agradava molt la
ciutat. Va cantar el “How Insensitive” amb molta gràcia i simpatia, després de
dir-nos que se li havia cremat el vestit en el “córrer foc” i deixar-nos alguna
paraula en català, la qual cosa li vam agrair. Un tema dolç després de la força
del darrer tema del trio liderat pel Jefferson Otto, que ens va situar en una
altra atmosfera.
Seguidament el Regidor va convidar al Claudio Marrero, saxo tenor, jove canari que dia a dia ens mostra les seves millores tècniques i estilístiques, per després convidar al pianista uruguaià Rodrigo González Palen, i amb la mateixa formació del trio anterior van fer un estàndard interpretat però a un ritme totalment diferent i entretallat, el tema va ser l’”Impressions” de John Coltrane, tros de tema que manté l’estructura de dues escales/acords com el “So What” de Miles Davis. Va començar el Claudio fent un molt bon solo mentre la resta mantenia el “tren” a tota hòstia. Després va ser el Rodrigo al piano qui ens va meravellar amb la seva tècnica i velocitat. Un solo magnífic del Joao Oliveira per si algú s’hagués pensat que només tocava músiques brasileres. És un tros de crac aquest jove brasiler i ens ho tornarà a demostrar un altre dilluns on serà ell amb el seu grup qui obrirà la Jam de les WTF. Ja per acabar, va ser el mateix Jefferson qui va fer un magnífic solo incidint en els sons brasilers de la seva timbala/paila més llarga. Després d’aquest magnífic solo, el Claudio hi va tornar amb la melodia del tema i varen acabar entre llargs aplaudiments. L’Aurelio va pujar i va fer-nos aplaudir a tots els músics, mencionant els seus noms amb prou claredat a fi i efecte que tothom se n’assabentés, fins i tot jo mateix. Després va convidar al Jefferson Otto i al Rodrigo Balduino que fessin un “break” i així poder anar a sopar, la qual cosa va ser motiu suficient per començar a parlar de llocs emblemàtics del barri on es pot sopar de manera magnífica. Bromes compartides de l’Aurelio i Claudio Marrero fent referència a Kenny G, Richard Clayderman, Los Pecos, etc....Va convidar a pujar a Bachi, Jesús Bachiller Jimenez, al baix elèctric i al Dani Gonzàlez, responsable de les Jams del Carmelitas, a la bateria. També va convidar a Raynald Colom a la trompeta a formar part d’aquest ja més nombrós grup, i amb tot això ja portàvem 2 de les 4 hores que vaig enregistrar.
El tema que van tocar va ser una versió del “Watermelon Man” del Herbie
Hancok, versió entretallada rítmicament, i que en la tanda de solos va iniciar
el sorprenent Claudio Marrero. En iniciar-la Raynald va fer-ho a un volum més
baix, tocant suaument, per després anar-se animant “volumètricament”. Raynald
ens sorprèn cada vegada més en cadascuna de les seves grans interpretacions i
improvisacions, arribant a cotes altíssimes. Bons solos del Joao a la guitarra,
del Rodrigo González al piano, de Bachi al baix, mentre el Dani mantenia el
bon ritme a la bateria, varen donar pas a la finalització del tema, allargat
fins trobar un punt comú per acabar-lo.
Morten Sandholt by Josep Tomàs |
Va convidar a Miquel Biarnès a la bateria, teníem ja al Sergio Cebrián a
la guitarra, van pujar Toni Martin als teclats, Morten Sandholt al saxo tenor,
Martin Leiton al baix elèctric, i l’Aurelio va començar a petonejar el micro
aconseguit estimar-lo fins a nivells incommensurables. Tot això passava mentre
jo feia un “break” a l’aire lliure amb la responsable de la filmació del
documental, la Carme Puche i una seva càmera ajudant, tot xerrant de les meves
aficions musicals i demés invents. O sigui que el darrer tema que vaig
enregistrar no el comentaré abastament i només diré que quan vam tornar a les
“catacumbes” ja l’estaven acabant i hi havia a l’escenari una dotzena de músics
entre els quals Kike Perdomo, Audun Waage els anteriors comentats i algun
que em deixo com sempre passa. Tots ells varen tocar el magnífic tema de millor
títol anomenat “Yo pito, tu pitas, el pita, nosotros pitamos, vosotros pitais,
ellos pitan”. Eren prop de les 12h i ja portava 4 hores dintre de les tombes del
Jamboree gaudint entre els ressuscitats i vivint la vida nova que ens havia
promès el profeta Zappa. Miquel Tuset.
2 comentaris:
hola miquel! crec que quan dius que l'aurelio i en claudio feien broma sobre en kenny g, l'altre nom que vols dir és "Richard Clayderman" (i no Claimberlain) pianista infecte on els hi hagi, i per això fa gràcia.
després, el bateria que obre les jams del carmelitas es diu Dani González i no David! i el trompetista que acompanyava kike perdomo es diu Audun Waage i no Haudrun Woguen... bona crònica, endavant!
Molt bé, gràcies, ara mateix ho arreglo. El cognom del Richard, ja ni el recordava després de tants anys i els dels altres.... amb el Dani m'he confós, error meu, i el Audun, complicat ho és, oi? Tu, que els tens tots mols controlats. Gràcies.
Publica un comentari a l'entrada